Felvételi a 9. évfolyamra 2009 - anyanyelv 1. változat
1. feladat (3 pont)
Alkoss két-két értelmes szót a magánhangzók pótlásával!
a) t__r__l t__r__l
b) k__ny__r k__ny__r
c) Írj a pontozott vonalra egy olyan hárombetűs szót, amely a megadott szótagokkal összeolvasva új értelmes szavakat alkot!
fél –
tü – …………
ö –
2. feladat (5 pont)
Az alábbi meghatározások mellé írd le a beszél ige megfelelő igekötős alakjait!
Például: önkívületi állapotban mond valamit: félrebeszél
a) felesel: ………………………………
b) eredeti szándékától eltérít: ………………………………
c) valakivel elhitet valamit: ………………………………
d) valamilyen cselekvésre rávesz, rábír: ………………………………
e) másról beszél, szándékosan kerüli a témát: ………………………………
3. feladat (3 pont)
Egészítsd ki a párbeszédet a megadott szituációnak megfelelően! Válaszd ki, hogy mely szavak illenek az egyes szituációkhoz! A felsorolt szavakat, szóelemeket csak egyszer írhatod le, és szabadon toldalékolhatod őket. Minden szót használj fel!
volt, a, hurrá, meg, ünnepel, ő, ügyes, leg
a) Érzelemmentes tájékoztatás:
– Tibor nyerte meg a versenyt.
– ………………………………
b) Érzelem kifejezése:
– Tibor nyerte meg a versenyt.
– ………………………………
c) Felhívás, befolyásolás:
– Tibor nyerte meg a versenyt.
– ………………………………
4. feladat (5 pont)
Keresd meg a párját az a)-tól e)-ig megadott szavaknak! A megoldáshoz csak a szavak felépítésére, szerkezetére, szóelemeire figyelj!
számoz gyönggyel névtelenül bútorasztalos házasok felad
Pl.: könyv/ek/ből – gyerek/ek/nek
a) virágárus – ………………………………
b) székkel – ………………………………
c) megmér – ………………………………
d) helyiek – ………………………………
e) rajzol – ………………………………
5. feladat (4 pont)
A főnévi igenév többféle mondatrész szerepét is betöltheti. Lehet a mondatban: alany, jövő idejű állítmány a fog segédigével, tárgy, célhatározó. Írd a mondatok mellé, hogy a főnévi igenév milyen mondatrész szerepét tölti be az adott mondatban!
a) Tavasszal a Bükkbe fogunk kirándulni. ………………………………
b) Kórusban énekelni jó. ………………………………
c) Zenetanárhoz gyakorolni járok. ………………………………
d) A testvérem szeret festeni. ………………………………
6. feladat (2 pont)
a) Összekeveredtek egy versszak sorai. Számozással rakd őket helyes sorrendbe!
…… nem látjuk már napok óta,
…… a kék eget bevakolta.
…… Sem a napot, sem a holdat
…… habarcsával a szürkeség
b) Nevezd meg, milyen költői kép található a sorok helyes rendje szerint végigolvasott versszakban!
………………………………
7. feladat (8 pont)
Olvasd el az elbeszélő szövegrészletet, majd válaszolj a kérdésekre!
Harmadikos volt talán, akkor kezdte hozni a gyengébb bizonyítványokat. Anya elképedve forgatta a kiskönyvet, majdnem sírt, ő meg kisomfordált a szobából szégyenében. Mikor este lefeküdt, anya bejött hozzá, s faggatni kezdte, mi az oka ennek a siralmas bizonyítványnak. Nem tudott válaszolni, mert az egészet annyira egyszerűnek és természetesnek érezte, hogy nem is szorult magyarázatra. A világ olyan érdekes volt, olyan napról napra táguló, hogy nem is jutott hely benne az iskolának.
Nem volt mindig ilyen érdekes. Eleinte, még kisebb korában az osztály, a gyerekek meg az otthoni dolgok teljesen betöltötték a napjait. De ahogy az évek teltek, mindig egyre inkább részleteire bomlott, s a részletek izgalmasak voltak, nyugtalanítóak, alaposan meg kellett nézni mindent, hogy az ember tudja, mi micsoda. A tanító néni azt mondta anyának, hogy ő sose figyel az órán, ha hirtelen felszólítja, nem tudja, miről van szó, s ha az olvasást gyakorolják, nem tudja ott folytatni, ahol az előtte olvasó abbahagyta. Ilyenkor az ember csak hallgat, a felnőttek úgysem értenék, amit mondani akarna, mert hiszen ő azért nem figyel, mert annyira elfoglalja a figyelés.
(Szabó Magda nyomán)
a) Válaszd ki és karikázd be annak a mondatnak a betűjelét, amelyikről az első bekezdésben van szó!
A) Az anyai faggatózásra sírás a válasz.
B) Az érdekes, táguló világban nem jut hely az iskolának.
C) A kislányt nem érdekelte semmi.
b) Írj egy-egy tulajdonságot, amely kifejezi, hogy milyennek tartja a kislányt az iskola, és miként vélekedik róla az elbeszélő!
az iskola: ………………………………
az elbeszélő: ………………………………
Az alábbiakban a szövegben található néhány szó magyarázatát adjuk meg, keresd meg és írd őket a pontsorra!
c) észrevétlenül eloldalgott: ………………………………
d) nagyon megütközve: ………………………………
e) Írd le azt a szót, amelyikre a második bekezdés első mondata („Nem volt mindig ilyen érdekes.”) vonatkozik!
………………………………
f-g) Fejtsd ki 2-3 mondatban az alábbi mondat jelentését!
„… hiszen ő azért nem figyel, mert annyira elfoglalja a figyelés.”
………………………………
………………………………
8. feladat (7 pont)
Az alábbi bölcsességek kiemelt szavait egészítsd ki a megfelelő betűkkel!
a) S____ma modor és h____zelgő szó ritkán az erkölcs jele.
b) Testedet tar____ tisztán, de el ne kénye____tesd!
c) A mé____ben van az igazság elre____tve.
d) Sok embert fenyeget az, aki e____et bántalmaz.
e) Átkozott legyen, aki kitalálta a hábor____t.
f)-g) Karikázd be az alábbi mondatpárokban annak a mondatnak a betűjelét, amelyikben nincs hiba!
A) Az ünnepélyen elhangzott a Nemzeti dal megzenésített változata.
B) Az ünnepélyen elhangzott a Nemzeti Dal megzenésített változata.
A) Béla 5 cm-el magasabb Katinál.
B) Béla 5 cm-rel magasabb Katinál.
9. feladat (3 pont)
Az alábbi telefonbeszélgetésben három nyelvhelyességi hiba rejlik. Húzd alá a hibákat, és írd le a helyes formát a megadott pontsorra!
– Tessék! Titkárság! Kovács Éva vagyok.
– Jó napot kívánok! Itt Tóth Jenő beszélek.
– Üdvözlöm. Miben segíthetek?
– Érdeklődöm, bent-e van ma az igazgató úr.
– Sajnos, nincs, vidékre utazott.
– Mondja meg neki, légy szíves, hogy hétfőn csak 10 órára érek oda a tárgyalásra!
– Rendben, átadom az üzenetet.
– Köszönöm. Viszonthallásra!
– Viszonthallásra!
………………………………
………………………………
10. feladat (10 pont)
A közmondások mindig általános élethelyzetet, életbölcsességet fejeznek ki. Írj 10-12 mondatos történetet, melynek csattanója az alábbi közmondás!
Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna.
………………………………
………………………………