Felvételi a 9. évfolyamra 2008 - anyanyelv 2. változat
1. feladat (1 pont)
A következő mondatokban virág- és gyümölcsneveket rejtettünk el. Írd ki őket! A betűk (hangok) sorrendjét nem változtathatod meg!
Bejárta Hátszeg fűvel borított domboldalait. Sok ökör csinálta a galibát.
......................................................
A király hatalma végtelen. Ez a tükör teljesen bepárásodott.
......................................................
2. feladat (7 pont)
Írd a betűk után a megfelelő sorszámot! Miről nevezhették el a következő, beszélő nevű erdélyi falvakat?
a)....... Ótelek b)....... Kiskodács c)....... Fűrészfalva d)....... Barátos |
1. zajokról 2. szerszámról 3. baromfikról 4. papokról 5. település koráról 6. napos szép rétekről 7. barátságos emberekről 8. ősemberekről |
Írd le a köznapi nyelvhasználat szerint az aláhúzott szavakat!
Kútásáskor vigyázni kell, mert a talaj ríteges, teli van vízzel, osztán egyszer meggondolkozik, s öt-hat szekír föld jő lefeli.
e) meggondolkozik: ......................................................
Olyan élhető emberek voltak a falunkban, mindenhez hozzáfogtak.
f) élhető: ......................................................
Szoktak cifra nagykanalat is csinálni keresztminta kiszedéssel, vagy hogy olyan kígyószerűen a kalány nyelin körbesirüljön.
g) körbesirüljön: ......................................................
3. feladat (3 pont)
Egészítsd ki a párbeszédet szójátékká! Ehhez alkoss szólásokat a megadott szavakból!
– Mondja, maga leesett a fáról?
– Sajnos.
a) – Akkor maga ………………….?
– Igen. Hallom, hogy a maga fejére pedig tökök hullottak.
b) – Bizony, így lettem én …………………………
A megadott szavak:
gallyról, szakadt, makkal, tökkel, ágról, ütött, bottal
c) Magyarázd meg a vérszemet kapott szólás jelentését!
......................................................
4. feladat (3 pont)
Párosítsd a megadott mondatokat a hozzájuk legjobban illő képekkel! A számokat írd a mondatok előtti pontsorokra!
.......... Sokáig csak csetlett-botlott.
.......... Hiába igyekszik.
.......... Eltanácsolták.
.......... Ettől nagyon elszomorodott.
.......... Kereste a kiutat.
.......... Végre rájött a titokra.
.......... Megtalálta a megoldást.
.......... Neki sikerült!
5. feladat (2 pont)
a) Adj címet a képnek!
......................................................
b) Írj egy-két mondatos, kifejező, a karikatúrának megfelelő szöveget! Törekedj arra, hogy lehetőleg érdekes, humoros legyen!
......................................................
6. feladat (4 pont)
Helyettesítsd a következő mondat idegen szavát megfelelő magyar kifejezéssel!
a) A futáshoz az új dzsoggingomat veszem fel.
......................................................
Javítsd ki a következő mondatok nyelvhelyességi hibáit!
b) A közönség várta a film első premierjét.
......................................................
c) A történet boldog happy enddel ért véget.
......................................................
Írj az alábbi alakváltozatokkal egy-egy mondatot, amelyben érzékelteted a jelentések különbségét!
d) hódítók – hódítóak
......................................................
7. feladat (6 pont)
Húzd alá a helyesen írt szavakat!
a) kerekasztalkonferencia / kerekasztal-konferencia / kerek-asztalkonferencia
b) Don kanyari / don-kanyari / Don-kanyari
c) kétezeregy / kétezer-egy / két-ezeregy
d) kola / cola / kóla
e) hidje / higyje / higgye
f) Válaszd el függőleges vonallal a szótagokat!
p a r t i g
l a j s t r o m
8. feladat (4 pont)
Írd a megadott pontsorra, hogy igazak (I) vagy hamisak (H) az alábbi három mondatra vonatkozó állítások!
1. Amilyen a mosdó, olyan a törölköző.
2. Amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten.
3. Olyan gazdag az aratás, amilyen a vetés.
a) ..... Mind a három mondat egyszerű bővített mondat.
..... Mind a három mondat összetett mondat.
..... Mind a három mondat többszörösen összetett mondat.
b) ..... Mind a három mondat határozói alárendelő mondat.
..... Mind a három mondat állítmányi alárendelő mondat.
..... Az egyik mondat mellérendelő választó mondat.
c) ..... Mind a három mondat jelzői alárendelő összetett mondat.
..... Két mondatban az első tagmondat a mellékmondat.
..... Az egyik mondatban az első tagmondat a főmondat.
d) ..... A három mondatban összesen három névmás van.
..... Az egyik mondatban van határozatlan névelő.
..... Az első mondatban van két magas hangrendű főnév.
9. feladat (9 pont)
Csizmadiamesterség
A magyarságnál a puhaszárú csizma ősidők óta a lovasok öltözékéhez tartozott. Mai formája a középkorban kezdett kialakulni. A vastag és egyenes talpú csizmát a hódoltság idején az oszmán törököktől vettük át. Őseinknél eleinte más lábbelikkel együtt az a mesterember készítette csizmát, aki a nyersbőrt felhasználhatóvá tette, azaz a tímár.
Ezt a munkát a társadalmi fejlődés előrehaladtával kivette a kezéből egy újabb mesterember – a varga –, s csak a bőr kikészítését hagyta meg neki, azt is csak részben, mert mint cserzővarga, maga is művelte.
A vargamesterség egyike volt az „egészmesterségeknek”, mert felölelte a nyersbőr kikészítését és ennek további – lábbelivé való feldolgozását is. A XV. század során vált ki a vargák közül a csizmadia, a kiváltságos lábbelik készítőjeként.
A csizmadia nem toldoz-foldoz, igazi mestere szakmájának. Érdekes munkafázisai voltak a mesterségnek: apró bőrdarabokból kellett sarkot rakni, csirizelni, egymás mellé ragasztani őket. A csizmaszárak összevarrása fontos feladat volt, ezért a tódozáshoz több varrástípus alakult ki: a gojzer varrott, ahol a bőrt nem befelé, a talp alá, hanem kifele varrják. Van a rámás varrott, ahol látszik, hogy van varrva a talp a rámához.
Régen féllábas volt a csizma, egyeneslábú, mindegy, melyik lábra húzták. A talpat faszeggel szegelték, vasszeggel nem szegeztek semmit. Még a sarkot sem. Azt diribdarab hulladékból csirizzel rakták össze, majd rászegezték a talpra. Az igazi mester jobban örvendett a kész csizmának, mint a rendelője, mert élő lábra dolgozott.
Magyarázd meg saját szavaiddal a szöveg alapján az alábbi kifejezéseket!
a) egészmesterség: ......................................................
b) féllábas csizma: ......................................................
A szöveg alapján válaszolj a kérdésekre!
c) Mikor lett önálló a csizmadia mesterség? ......................................................
d) Mi a közös a tímár és a cserzővarga munkájában? ......................................................
e) Milyen alapanyagot és rögzítőket használtak fel, amikor sarkot raktak a csizmára?
......................................................
f) Írd le a pontsorra a szövegben található két ikerszót!
......................................................
Írd le, hogyan mondanád másképpen a kiemelt szavakat, kiemelt szerkezeteket!
g) a bőr lábbelivé dolgozása: ......................................................
h) a sarkot diribdarab hulladékból rakták össze: ......................................................
i) a csizmadia élő lábra dolgozott: ......................................................
10. feladat (11 pont)
Írj fogalmazást a kép alapján! Fogalmazásod tíz vagy több mondat legyen!
......................................................
......................................................