Felvételi a 9. évfolyamra 2008 - anyanyelv 1. változat
1. feladat (1 pont)
A következő mondatokban állatneveket rejtettünk el. Írd ki őket! A betűk (hangok) sorrendjét nem változtathatod meg!
Hoppá, valami leesett. Makacs a gyerek.
......................................................
Te velem ne törődj! Nagyon örülök, örvendezem.
......................................................
2. feladat (7 pont)
Írd a következő nyelvjárási (népnyelvi) szavak előtti pontsorra a hozzá tartozó jelentés sorszámát!
a)....... csirikol b)....... gazlás c)....... kicsikkan d)....... sikamodik |
1. szemetelés 2. hadarva mond 3. kificamodik 4. hangosan fecseg 5. elnémul 6. nevet 7. cikk-cakkban fut 8. csúszik |
Írd le a köznapi nyelvhasználat szerint az aláhúzott szavakat!
Gyertyaöntéskor a lopótök csövibe olvasztott marhafaggyút öntöttek, és a viaszt jól beledöcskölték, úgy lett a gyertya.
e) beledöcskölték: ......................................................
A fazekasok csináltak tálat, csiprot, kancsót, korsót.
f) csiprot: ......................................................
Kosárfonáshoz a mogyorófavessző haját lehántották, de előbb késsel a csögöket levágták, s olyankor már a haja is lejött.
g) csögöket: ......................................................
3. feladat (3 pont)
Egészítsd ki a párbeszédet szójátékká! A megadott szavak, kifejezések közül írd a három megfelelőt a kipontozott helyekre!
– Mondja, ügyvéd úr, van most ügye?
– Nincs.
a) – Akkor maga ………………….?
– Azért még van egy ügyem.
b) – Tehát …………………………? És ha ezt is elveszik?
c) – Akkor …………………… leszek.
A megadott szavak, kifejezések:
ügyes, ügybuzgó, ügyefogyott, ügyetlen, egy ügyű, együgyű, ügynök
4. feladat (3 pont)
Egészítsd ki az alábbi mondat titkosírással írt változatát úgy, hogy következetesen használod a megadott jeleket!
MA 1 ÓRÁRA ÉRÜNK HAZA.
5. feladat (2 pont)
a) Adj címet a képnek!
......................................................
b) Írj egy-két mondatos, kifejező, a karikatúrának megfelelő szöveget! Törekedj arra, hogy lehetőleg érdekes, humoros legyen!
......................................................
6. feladat (4 pont)
Helyettesítsd a következő mondat idegen szavát megfelelő magyar szóval, kifejezéssel!
a) Ma a barátnőmmel shoppingoltunk. ......................................................
......................................................
Javítsd ki a következő mondatok nyelvhelyességi hibáit!
b) Hosszútávú maratoni ülést tartott az igazgatóság.
......................................................
c) A családommal hétvégi víkendre utazunk a hegyekbe.
......................................................
Írj az alábbi alakváltozatokkal egy-egy mondatot, amelyben érzékelteted a jelentések különbségét!
d) gyorsak – gyorsok
......................................................
7. feladat (6 pont)
Húzd alá a helyesen írt szavakat!
a) vízvezetékszerelő / víz-vezetékszerelő / vízvezeték-szerelő
b) Mátra-hegységi / Mátra hegységi / mátra-hegységi
c) 1-jén / 1-én / 1.-én
d) inekció / injekció / inyekció
e) muszáj / muszály / muszájj!
f) Válaszd el függőleges vonallal a szótagokat!
b r i n d z a
m e c h a n i z m u s
8. feladat (4 pont)
Írd a megadott pontsorra, hogy igazak (I) vagy hamisak (H) az alábbi három mondatra vonatkozó állítások!
1. Addig jár a korsó a kútra, amíg el nem törik.
2. Addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér!
3. Addig üsd a vasat, amíg meleg.
a) ..... Mind a három mondat egyszerű bővített mondat.
..... Mind a három mondat összetett mondat.
..... Mind a három mondat többszörösen összetett mondat.
b) ..... Mind a három mondat határozói alárendelő mondat.
..... Mind a három mondat tárgyi alárendelő mondat.
..... Az egyik mondat mellérendelő választó mondat.
c) ..... Mind a három mondat időhatározói alárendelő mondat.
..... Az egyik mondat helyhatározói alárendelő mondat.
..... Az egyik mondatban van jelzős szerkezet.
d) ..... A három mondatban összesen négy főnév található.
..... A három mondatban összesen három felszólító módú igealak van.
..... Az egyik mondatban van igekötő.
9. feladat (9 pont)
Megszólal a vízivilág
A táj lassan változik: az őspuszta arcát ölti fel. Ahogy a török idők alatt kiirtják az erdőket, megszakítatlanná válik a legelőterület, amit lápok, mocsarak, erek, tavak környeznek. A nádlevelet csörgeti, a vizet borzolja a szél. A nádasban megszólalnak a madarak: a vadkacsa hápog, a nádiveréb csiripel, a szárcsa sikít, éjjel pedig kísérteties hangot ad a bölömbika.
Halász, vadász, madarász, mind éhenkórász – tartja a régi szólás. A szabad természet fiai ők, akik télire nádkunyhót vonnak maguk fölé. Ősidők óta egész rendje alakult ki a réti pákász-, madarászembereknek, akik mélyen a nádasok rengetegében élelmeskednek. Foglalatosságuk szerint nevezik őket csíkászoknak, rákászoknak, békászoknak, piócaszedőknek, akik maguk készítette eszközeikkel halásznak, vadásznak, keresik kenyerüket.
A rét ontja a csíkot. Ezt az arasznyi, karcsú halfajtát fűzfavesszőből font öblös kosárral, varsával fogják a csíkászok. Gödröcskéket ásnak a vizes rétbe, s ráhelyezik a varsákat. A csíkok friss levegőt érezve feljönnek bennük a kas tölcsérén át, s már fogva vannak. Káposztába főzve nincs finomabb falat a csíkos káposztánál.
Nehezebb a dolga a békásznak, a teknős fürgébb a vízben, mint a szárazon. Az ügyes rákász viszont kézzel is kidobja a parti fűz gyökereihez bújó áldozatát. A piócaszedő már nem is fogja, csak vízben áll, hagyja, hogy lábszárán ragadjon a vérszívó féreg, majd vödörbe söpri, s eladja patikaszerként.
Magyarázd meg saját szavaiddal a szöveg alapján az alábbi kifejezéseket!
a) éhenkórász: ......................................................
b) környeznek: ......................................................
A szöveg alapján válaszolj a kérdésekre!
c) Milyen élőlény a csík? ......................................................
d) Nevezz meg egy eszközt, amellyel a réten halat lehet fogni! ......................................................
e) Mi a bölömbika? ......................................................
f) Írd le a pontsorra az első bekezdésben található hangutánzó szavakat!
......................................................
Írd le, hogyan mondanád másképpen a kiemelt szavakat, kiemelt szerkezeteket!
g) a táj az őspuszta arcát ölti fel: ......................................................
h) a vizet borzolja a szél: ......................................................
i) maguk készítette eszközökkel keresik kenyerüket: ......................................................
10. feladat (11 pont)
Írj fogalmazást a kép alapján!
Fogalmazásod tíz vagy annál több mondat legyen!
......................................................
......................................................