Felvételi a 9. évfolyamra 2004 - anyanyelv 2. változat
1. feladat (4 pont)
Alkoss kétféleképpen szókapcsolatokat vagy értelmes szavakat!
pl. FELELÓRA = |
fel e lóra – felel, óra |
SZERTESZÉT = |
|
HAJÓLESZ = |
|
2. feladat (3 pont)
Keresd meg a következő ikerszavak jelentését! Írd a megfelelő nagybetűt a pontsorokra!
a) tutyimutyi ........
b) sertepertél ........
c) ingó-bingó ........
A) kecsesen hajladozó
B) sürgölődik, forgolódik valaki körül
C) tudálékoskodik, okoskodik
D) tehetetlen, gyámoltalan személy
E) önző, kellemetlen ember
3. feladat (6 pont)
Karikázd be a helyes változatot!
a)
1848 májusában
1848. májusában
1848 Májusában
b)
Kovátssal
Kovátscsal
Kováts-csal
c)
Velencei-tavi
Velencei tavi
velencei-tavi
d)
ákombákom
ákom bákom
ákom-bákom
e)
jeggyűrű
jegy-gyűrű
jegygyűrű
f)
játsszuk
játszuk
játtszuk
4. feladat (4 pont)
Húzd alá az alábbi viccekben azokat az állandósult szókapcsolatokat, amelyek a humor forrásai! Írd a pontsorokra ezeknek a szókapcsolatoknak a jelentését!
a) – Katika, miért indulsz el ilyen szakadó esőben? – kérdi az aggódó anyuka a kislányától.
– Azért, mert azt mondta a barátnőm, hogy akkor mehetek hozzájuk, amikor jólesik.
b) Jelentése: ......................................................
c) – Nagypapa, kérnék uzsonnát, de tudom, hogy csak kevés kenyered van itthon.
– Miből gondolod, Pistikém?
– Hallottam, hogy azt mondtad a szomszéd néninek, hogy megetted a kenyered javát.
d) Jelentése: ......................................................
5. feladat (6 pont)
Alkoss különböző szavakat a megadott szerkezeti mintára, és írd a megfelelő pontsorokra!
a) összetett szó: főnév + főnév: ......................................................
b) vad + képző: ......................................................
c) mozaikszó: Budapesti Közlekedési Vállalat: ......................................................
d) szóösszevonás: csokor + bokréta: ......................................................
Változtasd meg az ige jelentését az igekötő kicserélésével, és írj egy-egy mondatot az igékkel!
e) kimondja – ......................................................
f) ........................ – ......................................................
6. feladat (8 pont)
Olvasd el figyelmesen a hiányos verset, és válaszolj a kérdésekre!
a-b) Egészítsd ki a szöveget úgy, hogy rímeljen a vers!
Január
Az óév, íme, por és hamu már,
elolvadt, mint a nyugati boszorka,
latyakba tapicskol a kis január,
a cipőt meg a zoknit is össze.................................... (mit csinált?).
Fehér ma a föld és sáros a láb,
maszatút barnállik utána a hóból.
Egy tejbegríz ez a téli világ,
s lábunk nyoma rajta a sok kakaó.................................... (mi?).
(Varró Dániel: Maszat-hegyi naptár)
c) Mit jelent a tapicskol szó?
......................................................
d) Milyen lehet szerinted a maszatút?
......................................................
e) Milyen költői eszköz a következő: „latyakba tapicskol a kis január”? Húzd alá a megfelelőt!
költői jelző – hasonlat – megszemélyesítés – túlzás – szimbólum – megszólítás
f-g) Keresd ki a versből, hogy milyen színek szerepelnek benne, és írd le, hogy mire vonatkoznak!
................................ színű a(z) ......................................................
................................ színű a(z) ......................................................
h) Húzd alá a versre legjobban illő megállapítást!
– egy kedves történet
– egy hangulat megjelenítése
– képtelen állítások egy hónapról
– természeti jelenségek felsorolása
7. feladat (3 pont)
Keresd meg a hibás szót vagy kifejezést, és írd helyesen a pontsorokra!
a) Elhalasszuk a kerti bulit, mert nagyon esik az eső.
......................................................
b) Farsangra az iskola három helységét is feldíszítettük.
......................................................
c) Továbbítottuk a kérést az igazgató felé.
......................................................
8. feladat (4 pont)
Melyik más jelentésű? Húzd alá mindkét sorban a kakukktojást!
a) kiharcol, sóvárog, áhítozik, epekedik
b) rászed, csalogat, becsap, félrevezet
Mit csinál az, akire azt mondják, hogy ...
c) hűlt helyét leli: ......................................................
d) vargabetűt csinál: ......................................................
9. feladat (4 pont)
Jelöld a következő mondatok alanyát és állítmányát a tanult módon!
a) Nem esik messze az alma a fájától.
b) A jó barát drágább az aranynál.
c) A történetet elmesélem otthon.
d) Készítsd el az c) mondat ágrajzát!
10. feladat (8 pont)
Válassz a két feladat közül! Írj fogalmazást ...
A) ... a kép alapján!
vagy
B) ... arról, hogy gyereknek vagy felnőttnek látnak-e téged az emberek!
Adj találó címet a fogalmazásodnak!
......................................................
......................................................