Kompetenciamérés 2012 - szövegértés 6. osztály
Május 35
Az alábbiakban egy részletet közlünk Erich Kästner Május 35. című regényéből. Olvasd el a szöveget, és válaszolj a hozzá kapcsolódó kérdésekre!
Május 35-én történt. És így természetesen nem csoda, hogy Ringelhuth bácsi semmin sem csodálkozott. Ha egy héttel előbb esnek meg vele ugyanazok a dolgok, amelyek ma megestek, bizonyára arra gondol, hogy két-három kereke hiányzik vagy neki, vagy a földgolyónak. De május 35-én az ember a legrosszabbra is el lehet készülve.
Amellett csütörtök volt. Ringelhuth bácsi megvárta az iskola előtt unokaöccsét, Konrádot, és most kettesben sétáltak végig az utcán. Konrád gondterheltnek látszott. A bácsi ebből semmit sem vett észre, már előre örült az ebédnek.
Mielőtt azonban elbeszélésemet folytatnám, némi családtörténeti magyarázatot kell adnom. Tehát: Ringelhuth bácsi Konrád édesapjának a fivére. Mivel pedig a bácsi még nőtlen, és magányosan lakik, minden csütörtökön magával viszi az unokaöccsét iskola után. Ilyenkor együtt ebédelnek, beszélgetnek, együtt kávéznak, és a fiú csak estefelé kerül haza a szülői házba.
Ezek a csütörtökök igen mulatságosak voltak. Tudniillik Ringelhuth bácsinak nem volt felesége, aki megfőzhette volna az ebédet. És házvezetőnője vagy bejárónője sem volt. Így hát csütörtökönként csupa zagyva holmit ettek össze. Olykor főtt sonkát tejszínnel. Vagy sósperecet áfonyával. Vagy cseresznyés lepényt angol mustárral. Az angol mustárt jobban kedvelték, mint a németet, mert az angol mustár különösen erős, és úgy mar, mintha foga volna.
És mikor aztán istenigazából rosszul lettek, kinéztek az ablakon és akkorákat kacagtak, hogy a szomszédok azt gondolták: Ringelhuth gyógyszerész és az unokaöccse, sajnos, megbolondult.
Nos tehát, ott sétáltak az utcán, és a bácsi éppen ezt mondta:
– Mi lelt, öcskös?
Ekkor valaki megrántotta a kabátját. Mindketten hátrafordultak, hát, uramfia, nagy fekete ló állt előttük, és udvariasan ezt kérdezte:
– Kérem, nincs önnél véletlenül egy darab cukor?
Konrád és a bácsi a fejét rázta.
– Bocsánatot kérek az alkalmatlankodásért – mondta a nagy fekete ló, megemelte szalmakalapját, és menni készült.
Ringelhuth bácsi a zsebébe nyúlt és megkérdezte:
– Megkínálhatom cigarettával?
– Köszönöm, nem kérek – mondta a ló szomorúan –, nem dohányzom.
Szertartásosan meghajolt, elkocogott az Albert tér irányába, megállt egy csemegésbolt előtt, és kilógatta a nyelvét.
– Meg kellett volna hívnunk ebédre ezt a gebét – jegyezte meg a bácsi. – Bizonyosan éhes. – Aztán odasandított unokaöccsére, és így szólt: – Konrád, hol jár az eszed? Hiszen ide se figyelsz!
– Jaj, bácsi, a Csendes-óceánról kell dolgozatot írnom.
– A Csendes-óceánról? Hát ez kínos.
– Rettenetes – mondta Konrád. – Akik jól tudunk számolni, mind a Csendes-óceánt kaptuk fel. Mivelhogy, azt mondja, nincs fantáziánk. A többieknek azt kell leírniuk, hogyan épül egy négyemeletes ház. Ez persze gyerekjáték a Csendes-óceánhoz képest. De hát így jár az, aki jól tud számolni!
– Neked ugyan nincs fantáziád, édes öcsém – jelentette ki Ringelhuth bácsi –, viszont én vagyok a nagybácsid, és ez is valami. Olyan Csendes-óceánt kanyarítunk a tanár úrnak, hogy szeme-szája eláll.
1. feladat
Milyen rokonságban van Konrád és a bácsi?
2. feladat
Mi a bácsi foglalkozása?
3. feladat
Melyik IGAZ, illetve melyik HAMIS a következő állítások közül?
Ringelhuth bácsi még nőtlen.
Ringelhuth bácsihoz házvezetőnő jár.
Konrád minden pénteket a bácsinál tölt.
Az angol mustár erősebb a németnél.
4. feladat
Melyik tulajdonság jellemzi Ringelhuth bácsit?
5. feladat
Miért olyan gondterhelt Konrád a történet elején?
6. feladat
Miért nevezi az elbeszélő a csütörtököket mulatságosnak? Nevezz meg egy indokot!
7. feladat
Miért nem csodálkozik a beszélő lovon a bácsi?
8. feladat
Miért kell Konrádnak a Csendes-óceánról dolgozatot írnia?
9. feladat
Az alábbi válaszlehetőségek közül melyik jellemzi leginkább a regényrészlet hangulatát, stílusát?
10. feladat
Melyik az a KÉT számozott szövegrész, amelyik nem tartozik szorosan az elbeszéléshez? Indokold meg a válaszodat!
11. feladat
Zsolt szerint nagyon nehéz kitalálni, hogy Konrád milyen tanórán kaphatta a házi feladatot. Egyetértesz vele? Indokold meg a válaszodat a szöveg alapján!
Rozmaring
Olvasd el a rozmaringról szóló tájékoztató szöveget, és válaszolj a hozzá kapcsolódó kérdésekre!
12. feladat
Mi a rozmaring név egyik lehetséges jelentése?
13. feladat
Mióta ismerik a rozmaringot Közép-Európában?
14. feladat
Mit jelent a sírokra ültetett rozmaring?
15. feladat
Az alábbiak közül kik használhattak a középkorban rozmaringos füstölőt?
16. feladat
Melyik nép alkalmazta a növény alkoholos kivonatát?
17. feladat
Melyik IGAZ, illetve melyik HAMIS a következő állítások közül a rozmaringra vonatkozóan?
Akkorára nő, mint egy iskolás gyerek.
Fontos szerepet töltött be elődeink életében.
Eredetileg a meleg, száraz hegyoldalakon volt honos.
Az ókori görög diákok a fejükön hordták a tanítási órákon.
Úgy tartották, hogy elűzi a rossz szellemeket.
18. feladat
Mi a különbség a rozmaring mostani és középkori felhasználása között? Nevezz meg KÉT-KÉT példát a különböző felhasználásra!
Középkori felhasználásai: …………
Mai felhasználásai: …………
19. feladat
Mi a 2. bekezdés célja?
20. feladat
Az alábbi válaszlehetőségek közül melyik jellemzi leginkább a szöveg hangulatát, stílusát?
21. feladat
Szerinted melyik könyvben olvashatjuk ezt a szöveget?
Múzeumvasút
Fanni osztálya kirándulást tervez Nyugat-Magyarországra. Fanni a következő szórólappal érkezik az ötletbörzére. Olvasd el a szöveget, és válaszolj a hozzá kapcsolódó kérdésekre!
22. feladat
A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút üzemeltetője…
23. feladat
Miért nevezhetjük a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasutat keskeny nyomtávú vasútnak?
24. feladat
Egészítsd ki az alábbi mondatot a saját szavaiddal úgy, hogy az eredeti szövegrész (3. bekezdés) értelmének megfeleljen!
Bár a múzeumvasút vonala meglehetősen …………, mind a fiatal, mind a felnőtt „vasútbarátok” körében nagy népszerűségnek örvend.
25. feladat
Milyen látnivalók várják az utasokat a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút végállomásán? Nevezz meg legalább kettőt!
26. feladat
Gőzmozdonnyal vagy dízelmozdonnyal közlekednek sűrűbben a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút vonatai?
mozdonnyal
27. feladat
Milyen szolgáltatást nyújt a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút 37 000 Ft-ért?
28. feladat
Milyen feltétellel közlekednek Barátság–Kastély végállomások között a vonatok?
29. feladat
Melyik IGAZ, illetve melyik HAMIS az alábbi állítások közül?
Az alsó menetrend korábbi időponttól érvényes, mint a felső.
Az alsó menetrend korábbi időpontig érvényes, mint a felső.
Az alsó menetrend érvényessége kevesebb napra terjed ki, mint a felsőé.
Az alsó menetrend szerint utazók több szolgáltatást vehetnek igénybe, mint a felső szerint utazók.
30. feladat
A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút című szöveg…
31. feladat
Te hogyan győznéd meg az osztálytársaidat arról, hogy a környéken kirándulva érdemes a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasúton utazni? Érveidet a szöveg alapján fogalmazd meg!
A Mikulás három élete
Az alábbiakban Tóth Krisztina Hazaviszlek, jó? című novellagyűjteményéből közlünk egy elbeszélést. Olvasd el a szöveget, és válaszolj a hozzá kapcsolódó kérdésekre!
A tavalyi február szürke volt, hideg, sáros és hosszú, nagyon hosszú. Az egyik fénytelen, álmosító vasárnap délelőttjén egy, az ókori Egyiptomról szóló könyvet nézegettünk a fiammal. Elragadtatva bámulta a múmiákat, a hatéves fiúkat ugyanis semmi nem nyűgözi le jobban, mint ami ijesztő, ronda, rohad, vagy félelmetes hangokat ad, esetleg mindezeket együtt nyújtja. Tudják ezt a játékipar ravasz tervezői is. Hogyan másképp született volna a Pokémon, a szemgolyó formájú üveggolyó vagy az oly népszerű, a konyha plafonján örökre nyomot hagyó műtakony. Ez utóbbiról jut eszembe: nem tudom, próbálták-e valaha a műjégpályát olyan időben, amikor a levegő még csontig hatóan nedves és hideg, a pálya viszont latyakos, de állíthatom, hogy nem anyának való az ilyen.
A jégpálya tehát olvadt, a parkba a sár miatt nem mehettünk, így arra gondoltam, hogy térjünk be a Szépművészeti Múzeumba, és nézzük meg az egyiptomi kiállítást. A teremőr nénik általában nem szeretik a látogatókat, különösképp nem a gyerekeket, akik folyamatosan hangot adnak, ujjlenyomatokat hagynak maguk után, és a fegyelmezett múzeumi sétasebességet átlépve cikáznak a tárlók között.
Most sem volt ez másképpen, éreztem a hátamon a haragos tekinteteket. Tapasztalt szülő ilyenkor nem elegyedik szóba az alkalmazottakkal, tovább játssza az őgyelgő külföldit. Erre a teremőrök a tárlók üvegére szoktak mutogatni, hogy „nem-nem”. Egy ilyenkor elhangzó kedves, magyar mondat hosszú percekre elnémítja őket, csak a csóválás jár körben fejről fejre a teremben, mint indiánok hegyei közt a jelzőtűz.
Délután háromig maradtunk, átugorva az ebédet, közeledve az uzsonnaidőhöz. Hazamenet a gyermek elszenderedett a buszon, de amikor le kászálódtunk, azt mondta, nem álmos és nem éhes, és egyébként mégse paleontológus lesz, hanem egyiptológus.
Öt órakor aztán, amikor az utolsó virsli is eltűnt otthon a tányérjáról, elhangzott a kérés: – Anya, csináljunk mi is múmiát!
Általában elég gyorsan reagálok, azt lehet mondani, hogy a találékony anyák csoportjába tartozom, nem vagyok az a meglepődős meg halogatós fajta, de most gondolkodóba estem. Mármint az alapanyagot illetően. A készítés menete mindkettőnk előtt ismert volt hozzávetőlegesen, a bebugyolálandó test azonban hiányzott. Adott volt ugye a macskánk, aki természetesen szóba sem jöhetett, és kínálkozott volna néhány plüssállat is, ha ez nemcsak az én elvetemült anyai agyamban fogan meg, hanem mondjuk a fiam is felajánlja, hogy jó, akkor tekerjük be Micimackót vagy a Koalát. De nem ajánlotta fel: egészséges csemeteként tőlem várta a megoldást. Fel volt adva a lecke. Ha eddig Star Wars matrica vagy ősi (egész pontosan triászkori) dinoszauruszcsont kellett, anya előteremtette, csak nem okozhat gondot akkor egy vacak múmia. Futólag fölmerült bennem Lajos nevű hülye szomszédunk és egy megrongálódott játék baba is, de a gyermek pszichéjére való tekintettel mindkét ötletet elvetettem.
Pásztáztam a szobát, néztem a könyvespolcot, a legós dobozt, a hajókat, s akkor tekintetem az ablakban tengődő maradék csokimikulásokra esett. Hm. Nem is rossz. Azonnal magam előtt láttam a legnagyobb Mikulást, amint bebalzsamozva, örök álmát aludva fekszik Röhmertopfban(1), míg a lelke Sólyom képében egyesül a Nappal. Alsó- és Felső-Egyiptom bajuszos, szakállas fáraója. A gyerek még semmit sem érzékelt a bennem lepergő nagyszabású képekből, óvatosan annyit mondtam csak, hogy lemegyek, megnézem a szerszámok között, megvan-e még az öntapadós krepp papírcsík, amit a szobafestők hagytak itt.
Megvolt. Ekkor ismertettem csak tervemet a hatévessel, aki azonnal a szőnyegre költöztette a bebalzsamozandó testeket, hogy Anubisz képében elvégezhesse a szertartást. A szívet, májat és egyéb nemes szerveket eltávolítottuk, majd a sótartóba és egy üres kaviárosdobozba raktuk, a Mikulás szívét ugyanis meg kellett mérni. Úgy tűnt, nem nyomják bűnök a lelkét, ami nyilván annak is köszönhető, hogy hozzánk sose hozott virgácsot.
A balzsamozás szertartása alatt sajnos ki kellett zárni a szobából a szabályosan begerjedt macskát, aki valamit hallhatott műveltebb társaitól az egyiptomi macskamúmiákról, olyan felszabadultság és eufória mutatkozott ugyanis rajta, hogy teljesen letekerte, mi több, megrongálta az értékes kreppcsíkot.
A művelet közben, bármennyire vigyáztunk is, megsérült a fóliaborítás, amelyet ezért jobbnak láttam eltávolítani. és akkor, ott, az örök életre való felkészítés komoly, összehangolt mozdulatait végezve mélységes titok tárult fel ámuló szemeink előtt.
Hihetetlen dolgot fogok mondani, kicsit habozom is, hogy le merjem-e írni, amit akkor ott láttam, de kérem, higgyenek nekem.
Az a Mikulás félig nyúl volt.
Kimondtam, tessék, ez a színigazság. A bajusz dudorának a helyén csokoládéból nyúlpofácska domborodott, a csúcsos süvegen pedig kivehető volt a nyuszifülek rajzolata. A Mikulás kissé túl tágra és csodálkozóra méretezett szemei valójában nyusziszemek voltak, a püspöki alak pedig egybeszabott nyúltest. Valamit akkor megértettem az örök körforgás gondolatából, és némi kajánsággal nyugtáztam, hogy még sikerült is egyet csavarni a gyártó gondolatmenetén, azzal ugyanis garantáltan nem számoltak, hogy a nyúlból lett Mikulás harmadszorra is életre kel majd: hogy harmadik, immár örök életében kreppcsomagolásban, mumifikálva kering.
A díszítés aprólékos és szórakoztató művelete után pihenni tértünk, mert másnap óvodába kellett menni. A gyermek ott aztán boldogan elmesélhette, hogy vasárnap járt a Szépművészeti Múzeumban, és hogy nekünk is van már otthon saját múmiánk, csak a mama otthon nem engedi a konvektor közelében tartani, mert csöpög. És hogy a múmia valójában csokimikulásból készült, ami tulajdonképpen nyúl, ezt a mama szúrta ki, és még jó, hogy a festők hagytak ott papírcsíkot.
Sajnos idén ősszel a díszes múmiáktól meg kellett szabadulnom, pedig immár iskolássá lett gyermekem szájából elhangozhatott volna az a gyönyörű mondat, amelyet a lejárt mikik kidobásával megelőztem. Elmesélhette volna az osztályban, hogy „van otthon igazi múmiánk, csak nagyon molyosodik”.
December elején ismét csokimikulásokat pakoltam a bevásárlókocsiba, és megálltam a polcokra korán kirakott karácsonyi díszek előtt is. A mézeskalácsok és habcsókok között óriási mennyiségű előrecsomagolt, kerek csokoládédíszt találtam. Nem is kerek díszek voltak: inkább olyan tojásformák. Igen, ahogy kivettem őket a dobozból, határozottan látszott, hogy ezek bizony hegyes végükkel lefelé néző, aranyszálon függő tojások, amelyeket ezúttal a karácsonyfára szántak.
Hát csoda, ha az ember folyton gyanakszik?
(1) Cserépedény
32. feladat
Miért éppen az egyiptomi kiállítást nézték meg és nem az antik gyűjteményt?
33. feladat
Mire vonatkozik a következő szövegrészlet: „mint indiánok hegyei közt a jelzőtűz”?
34. feladat
Kinek/kiknek a nézőpontjából olvashatjuk az elbeszélést?
35. feladat
Hogyan járultak hozzá a szobafestők a Mikulás mumifikálásához?
36. feladat
Mit tudunk meg a szöveg alapján az ókori egyiptomi vallásról?
37. feladat
Miért kellett megmérni a Mikulás szívét?
38. feladat
Fogalmazd meg egy mondatban a nagy titkot, amelyre a mumifikálás során fény derült!
39. feladat
Nevezd meg pontosan a Mikulás három életét!
1. élet: …………
2. élet: …………
3. élet: …………
40. feladat
Az alábbiak közül melyik tárgynak lehet még a csokimikuláshoz hasonlóan több élete a szöveg alapján?
41. feladat
Mennyi idő telik el a novella kezdete és vége között?
42. feladat
Értelmezd az elbeszélés utolsó mondatát a szöveg alapján!
Katica
Az alábbiakban egy cikket közlünk a harlekinkaticáról. Olvasd el a szöveget, és válaszolj a hozzá kapcsolódó kérdésekre!
43. feladat
Hol bukkantak az első európai szabadföldi példányra?
44. feladat
Honnan érkezhettek Magyarországra a harlekinkaticák?
45. feladat
Hol találták a legtöbb példányt egy lakásban?
46. feladat
Miért veszélyes a harlekinkatica a hazai katicafajokra? Írj HÁROM példát!
47. feladat
A szöveg kétszer is hangsúlyozza, hogy a harlekinkatica mennyi idő alatt terjedt el Magyarországon. Miért ismétlik meg ezt az információt?
48. feladat
Állítsd időrendbe az eseményeket!
. Európába kerül a harlekinkatica.
. Felbukkan az első szabadföldi példány.
. Romániába is eljutnak a bogarak.
. Magyarországon is azonosítják.
49. feladat
Mivel próbáltak gátat vetni a harlekinkatica terjedésének?
50. feladat
Mire utal az 1. bekezdésben olvasható „– ahogy az lenni szokott –” tagmondat?
51. feladat
Vali szerint félrevezető a cikk címe. Szerinted mivel indokolhatja válaszát?
52. feladat
Az alábbi információk közül melyikkel a LEGCÉLSZERŰBB kiegészíteni a szöveget?
Kemencés Pizza
Olvasd el a Kemencés Pizza rendelési útmutatóját, majd válaszolj a hozzá kapcsolódó kérdésekre!
53. feladat
Húzd alá a szövegben azt a KÉT mondatot, amelyek megfogalmazzák a szöveg célját!
54. feladat
Miért fontos, hogy valós telefonszámot és e-mail címet adjunk meg?
Telefonszám: …………
E-mail cím: …………
55. feladat
Számozással állítsd időrendbe a lépéseket!
. Tészta és méret kiválasztása
. Regisztráció
. Megrendelés
. Hagyományos vagy Saját pizza kiválasztása
. Bejelentkezés
. Kosár
56. feladat
Hogyan állíthatod össze a saját pizzádat?
57. feladat
Ha egy előre összeállított pizzát szeretnél rendelni, melyik menüpontot kell választanod a 3. lépésben?
58. feladat
Szívesebben használnál a pizzarendeléshez egy ilyen internetes oldalt, mint a telefont? Indokold meg a válaszodat!
59. feladat
Mi a teendő a regisztrációs kóddal?
60. feladat
Miről NEM dönthetsz a pizzával kapcsolatban?
61. feladat
Az alábbi válaszlehetőségek közül melyik jellemzi leginkább a szöveg stílusát, megfogalmazását?
62. feladat
Miért írták a 2. pontot vastag betűkkel?